16 november 2016

Recensie: Ons mooie voedselboek

Recensie: Ons mooie voedselboek – Je weet waarschijnlijk wel dat eten een grote rol speelt bij ons thuis. Rogier is kok en ik, al doe ik tegenwoordig ander werk, ben voedingskundige. We houden van eten. Lekker eten, maar het liefst ook gezond en duurzaam. We doen ons best om Jim niet teveel suiker te laten binnenkrijgen, eten niet elke dag vlees, en als we dat doen biologisch. Ook willen we graag dat Jim weet waar eten vandaan komt. Eten komt niet gewoon uit de (koel)kast, maar van een dier of een plant, en er is heel veel werk in de productie en het vervoer gaan zitten.

Ons mooie voedselboek

Als voorbeeld een deel van één van de productieprocessen die in het boek staan.

Ons mooie voedselboek

In ‘Ons mooi voedselboek’ wordt van een aantal voedingsmiddelen verteld hoe ze gemaakt worden. Niet alleen simpel, van graan maak je bloem en dan bak je brood, maar er wordt echt aandacht gegeven aan de verschillende aspecten die bij het verbouwen en produceren van voedsel komen kijken. Zo laat het boek zien dat aardbeien verbouwd worden op het land, waarna ze geplukt worden en opgegeten. Maar de aardbeien die in de jam gaan komen meestal uit Oost-Europa. Vrachtwagens brengen aardbeienpulp naar de jamfabriek. De potjes jam worden daarna, ook  met de vrachtwagen, naar de supermarkt vervoerd.

Respect voor voedsel

Doordat het boek wat dieper ingaat op alle moeite die gepaard gaat met de productie van voedsel krijg je volgens mij meer respect voor eten. Als je weet dat er moeite is gestoken in het verbouwen van een banaan, of weet dat er echt héél véél kippen nodig zijn om ons allemaal genoeg vlees te verschaffen, laat je minder snel iets bederven. Kennis geeft een soort bewustwording.

Leuke tekeningen en doedingen

Het boek heeft mooie grote bladzijdes met leuke tekeningen die het verhaal uitbeelden. Ook staan er op iedere bladzijde extra dingen om te doen en te oefenen. Af en toe een quiz, of een tip om te knutselen. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, en Jim is dus eigenlijk veel te jong met zijn 2 jaar. Hij vindt het echter wel leuk om alle plaatjes te bekijken, en hij luistert gewoon naar de uitleg over waar het voedsel vandaan komt. Vrachtwagens en boten vindt hij prachtig, dus hij wordt er erg blij van te horen dat die ons voedsel naar ons toebrengen. Maar echt begrijpen gaat hij het waarschijnlijk pas over een paar jaar.

Conclusie

Ik vind dit boek een echte aanrader. Het zit boordevol kennis over voedselproductie, en geeft echt een soort bewustwording voor kinderen. Eten is meer dan de kast open trekken. Er komt veel meer bij kijken.

Bestel ‘Ons mooie voedselboek’ bijvoorbeeld bij bol.com.

Vorige post Volgende post