6 juli 2016

Ella’s Kitchen Knijpfruit versus vers fruit

Ella’s Kitchen Knijpfruit versus vers fruit – We weten allemaal dat vers beter is dan een pakje. Maar soms… heb je haast, ben je onderweg, of heb je gewoon even géén zin om fruit schoon te maken. En dan grijp je naar een kant-en-klaar product.

Ellas Kitchen Knijpfruit

Ik merk bij mezelf dat ik het toch wel heel erg makkelijk vind. Vorige week was bovendien bij Albert Heijn Ella’s Kitchen in de aanbieding. Ik koop eigenlijk nooit knijpfruit, maar deze kans om alle smaken te proberen met Jim, kon ik niet laten liggen. Ik nam er van iedere smaak eentje mee.

Maar hoe ‘slecht’ is dat nou eigenlijk?

Het advies is om gewoon vers fruit te geven aan je kindje, en geen puree of sap. Zo leert het goed kauwen en leert het de verschillende smaken van fruit herkennen en waarderen, in plaats van de gemengde eenheidssmaak. Bovendien is er aan veel sappen en puree’s een zoetmaker toegevoegd. En zelfs als dat niet gedaan is bevatten pakjes knijpfruit in verhouding vaak minder vocht (dat is verdampt bij de bereiding) en daardoor meer suikers en calorieën, en vaak is de inhoud ook nog eens meer dan je aan vers fruit zou geven. En je kindje slobbert het zo naar binnen, omdat het lekker vloeibaar is en niet gekauwd hoeft te worden.

Ella’s kitchen knijpfruit valt best mee

Ik had dus die knijpfruitzakjes gekocht en toen ik er één aan Jim gaf viel me op dat het allemaal best meeviel dit Ella’s Kitchen knijpfruit. Toen ik het zelf proefde was het niet superzoet, in één zakje zit slechts 90 gram, en toen ik de voedingswaarde bekeek bleek op het eerste gezicht dat het allemaal best meeviel met de suikers en calorieën. In elk geval voegt Ella’s Kitchen geen zoetmakers toe aan hun knijpfruit.

Ella’s Kitchen Knijpfruit versus vers fruit

Op het eerste gezicht is natuurlijk niet precies genoeg (voor mij althans). Het leek me daarom wel leuk om de voedingswaarde van de pureetjes naast de voedingswaarde van het fruit te zetten, als je het vers zou bereiden. Op de verpakking van Ella’s Kitchen staat precies in procenten hoeveel er van elk soort fruit in zit, dus dat was best gemakkelijk te doen.

Voor de voedingswaarde van het verse fruit heb ik de online NeVo-tabel van het RiVM gebruikt.   (link) En de voedingswaarde van de Ella’s Kitchen knijpfruitzakjes heb ik van hun website gehaald. (link)

The Red One

In Ella’s Kitchen The Red One zit banaan, appel, aarbei en frambozen.

Voedingswaarde per 100 gram The Red One Vers Fruit
Energie kJ 244 259
   kcal 58 61
Vetten (g) 0,5 0,1
   w.v. verzadigd (g) 0,1 0,0
Koolhydraten (g) 12,8 12,8
   w.v. suikers (g) 11,9 10,5
Vezels (g) 1,5 1,6
Eiwitten (g) 0,6 0,8
Zout (g) 0,03 0,01

Zoals je ziet zitten er wel kleine verschillen tussen de voedingswaardes, maar ze zijn erg vergelijkbaar. En ik zou zeker niet kunnen zeggen dat de kant-en-klare versie heel veel slechter is dan vers fruit.

The White One

In Ella’s Kitchen The White One zit banaan, appel, ananas en kokosmelk.

Voedingswaarde per 100 gram The White One Vers Fruit
Energie kJ 404 373
   kcal 96 89
Vetten (g) 3,0 2,9
   w.v. verzadigd (g) 2,4 2,1
Koolhydraten (g) 15,5 13,6
   w.v. suikers (g) 11,9 11,1
Vezels (g) 1,8 1,5
Eiwitten (g) 0,9 0,8
Zout (g) 0,03 0,02

Je ziet dat in dit pureetje wat meer vet en verzadigd vet zit, omdat er kokosmelk aan toe is gevoegd. Misschien niet iets dat je zo zou doen als je vers fruit maakt voor je kindje, maar wel een leuk idee om eens toe te voegen. Bij de Sumo heb je ook zo’n fruitsalade op de kaart, met een kokossausje erbij. Dat vind ik altijd wel lekker als toetje. Er lijkt wel iets meer suiker en calorieën in de knijpfruit te zitten, maar het verschil is niet heel groot. Ik denk dat ze hier misschien wat meer vocht hebben laten verdampen, omdat het product anders te vloeibaar zou worden na het mengen met de kokosmelk. Maar zeker weet ik dat niet.

The Green One

In Ella’s Kitchen The Green One zit banaan, appel, peer en kiwi.

Voedingswaarde per 100 gram The Green One Vers Fruit
Energie kJ 239 278
   kcal 57 66
Vetten (g) 0,5 0,2
   w.v. verzadigd (g) 0,1 0,0
Koolhydraten (g) 12,3 14,2
   w.v. suikers (g) 11,9 11,7
Vezels (g) 1,8 1,8
Eiwitten (g) 0,5 0,4
Zout (g) 0,02 0,01

Als je deze voedingswaardes bekijkt lijkt het wel alsof er meer calorieën in de verse versie zitten. Ik denk dat dat komt doordat ik de gemiddelde voedingswaarde uit de NeVo-tabel genomen heb, en dat die misschien wat afwijkt van de specifieke fruitsoort die ze bij Ella’s Kitchen gebruikt hebben. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ze Granny Smith’s gebruikt hebben, een zure appelsoort met relatief weinig suikers, maar ik heb alleen de gemiddelde voedingswaarde van alle soorten appel om mee te rekenen. In elk geval is het zakje knijpfruit níet slechter dan vers fruit!

The Yellow One

In Ella’s Kitchen The Yellow One zit banaan, appel, ananas en abrikozen.

Voedingswaarde per 100 gram The Yellow One Vers Fruit
Energie kJ 305 317
   kcal 72 75
Vetten (g) 0,5 0,2
   w.v. verzadigd (g) 0,2 0,0
Koolhydraten (g) 15,6 16,2
   w.v. suikers (g) 15,2 13,3
Vezels (g) 1,6 1,7
Eiwitten (g) 0,7 0,7
Zout (g) 0,03 0,00

Ook hier zie je kleine verschillen in voedingswaarde. Ze zijn klein, en het knijpfruit is qua voedingswaarde zeker niet slechter dan het verse fruit.

Conclusie

Waarschijnlijk is het nog altijd ‘beter’ om vers fruit aan je kindje te geven, omdat dat pure smaken zijn en het gekauwd moet worden, maar toch vind ik dat het meevalt met hoe ‘slecht’ het knijpfruit is qua suikergehalte en energiewaarde. Echt geen probleem om dat af en toe te geven aan je kindje, zou ik zeggen!

 

Meer van zulke babyvoeding reviews? Kijk dan in deze lijst, of volg ‘alweer een nieuwe moeder’ op Facebook, Twitter of Instagram.

 

Geven jullie weleens Ella’s Kitchen aan je kindjes? En had je dit verwacht?

 

Vorige post Volgende post

6 reacties

  • Reageren Jessica 8 juli 2016

    Het valt kwa calorieën en suikers inderdaad best mee. Het probleem met deze zakjes zit daar dan ook niet. Het “probleem” is juist dat er allerlei houdbaarheids producten en vaak conserveringsmiddelen aan zijn toegevoegd. En dat er veel vitamine verloren gaan. Het blijft een bewerkt product. Toch heb ik ze ook wel in de kast liggen omdat je ze gewoon makkelijk even snel op heg laatste moment nog in ke tas kunt gooien als dat nodig is. Maar normaal gebruiken wij de nom nom hervulbare knijpzakjes. Die zijn super! Ik heb ze in de vriezer liggen met daarin me eigen vers bereiden hapje. Gezond en heel voordelig.

  • Reageren Malou 7 juli 2016

    Ooh dit valt inderdaad heel erg mee!
    Malou onlangs geplaatst…39 weken zwangerMy Profile

  • Reageren Kim 6 juli 2016

    Mijn dochter eet geen knijpzakjes 🙁 (ze krijgt er niks uit. Ook niet uit een rietje en ik weet niet waarom… ). Maar ik dacht dat het “probleem” met knijpfruit en sap etc. Is dat er vitaminen verloren zijn gegaan. Ook als je fruit zelf prakt.

    • Reageren Elisabeth 6 juli 2016

      Is ook zo. Vers is altijd beter. Maar deze valt best mee. 🙂

      • Reageren Kim 7 juli 2016

        Ja, goed om de vergelijking in voedingswaarden te zien. Ik ben sowieso erg voor knijpfruit etc. Vers en niet geprakt fruit is het beste, maar het is helemaal niet haalbaar om altijd alleen het beste aan je kind te geven. Die zakjes lijken mij inderdaad handig en zorgen ook dat je een kind makkelijk verschillende soorten fruit kunt geven. Fijn dat je ook eens de positieve kant belicht in dit artikel 🙂

  • Reageren mathiske's mama blog 6 juli 2016

    In het begin wel ns geprobeerd, maar was ik weinig tijd heb pak en een banaantje mee, net zo snel en ‘echt fruit.
    mathiske’s mama blog onlangs geplaatst…Mijn bevallings verhaal.My Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Populaire berichten

    Follow