30 juli 2015

Slapen op vakantie

Slapen in een campingbedje

Of liever gezegd, niet slapen op vakantie… Jim is thuis al een moeilijke slaper en op vakantie was het nog eens een beetje lastiger. Thuis hebben we nu wel een aardig bedritueel ingevoerd, dat meestal werkt. Ook hebben we een manier gevonden om te zorgen dat Jim minder wakker wordt ’s nachts en weer snel (in zijn eigen bedje) gaat slapen als hij tóch wakker wordt. Helaas was het op vakantie  wat lastiger om onze tactieken toe te passen.

Toen we aankwamen bleek dat het hotel geen babybedje had. Limnos is nog niet zo toeristisch en blijkbaar had tot nu toe niemand daar nog naar gevraagd. Gelukkig zorgde de Sunweb hostess dat het hotel er één aanschafte, anders hadden we Jim de hele vakantie tussen ons in moeten laten slapen. Dat zagen we niet zo zitten, toen we moe van de reis aankwamen. ‘Little did we know’ dat het daar toch praktisch op uit zou lopen…

Toen we net waren aangekomen was er dus geen bedje voor Jim. Gelukkig hadden we de kinderwagen mee en kon hij daarin slapen. Zonder rijden lukt dat niet, maar na een wandelingetje lag hij heerlijk een paar uurtjes te slapen.

Slapen op het terras

Eenmaal wakker hadden we een zalig blije baby natuurlijk, dus we waren vol goede moed. ‘S middags werd het bedje gebracht, het paste net bij ons op de kamer, het volgende tukkie kon lekker daarin dus!

Dachten we… we hebben twee uur lang geprobeerd om Jim te laten slapen, maar het resultaat was alleen maar gekrijs. We zagen het niet zitten om met een chagrijnige baby naar een restaurant te gaan dus we hebben snel in het hotel gegeten. Best ok hoor, voor een lopend buffet, maar niet wat je je van een vakantie voorstelt natuurlijk. Na het eten probeerden we het nog maar eens, en jahoor, Jim viel als een blok in slaap. Om 21:00 ’s avonds. Zaten we daar met z’n tweeën op het benauwd warme balkon…

Slapen in het grote bed

Nou ja, op  zich wel lekker, konden wij ook vroeg naar bed. We hadden een nachtje overgeslagen, dus op zich was het wel fijn. Alleen werd Jimbo wakker om een uur of drie ’s nachts, niet stil te krijgen. Toch maar tussen ons in dus, in het grote bed, en een slokje melk als troost. Zo ging het eigenlijk iedere nacht, misschien dat het de warmte was, dorst of de onbekende omgeving. Het kan allemaal natuurlijk. Stiekem vond ik het wel gezellig hoor, baby zo dichtbij, je slaapt alleen wat minder vast.

Het eerste tukkie op dag twee ging juist heel goed in het campingbedje. Jim sliep een paar uur terwijl wij gewoon konden doen wat we wilden, in het hotel dan. Dat was wel meteen de laatste keer, daarna is het niet één keer meer gelukt. Jammer, maar helaas. Eigenlijk kwam dat wel goed uit trouwens, want op deze manier hoefden we niet twee keer per dag een paar uur in het hotel te zitten. We konden lekker de hele dag op stap en als Jim moe was kon hij slapen in de wagen of draagzak. En anders deed hij dat gewoon lekker niet.

’s Avonds hoefden we ook geen rekening te houden met bedtijd, als Jim zijn ogen écht niet meer open kon houden waren we altijd al in het hotel en kon hij zijn bedje in. Er waren trouwens heel veel baby’s mee aan het flaneren ’s avonds, dus het stond gelukkig niet raar ofzo.

Slapen in de draagzak

Toen we het gewoon opgegeven hadden en niet meer probeerden om Jim te laten slapen ‘zoals het hoort’, bleek dat slapen in de draagzak ook wel kon, en op schoot in het vliegtuig eigenlijk ook prima ging.

Slapen in het vliegtuig

We kwamen er dus achter dat Jim helemaal niet zo slecht slaapt, voor een moeilijke slaper. Hij doet het gewoon op zijn eigen manier wanneer hij dat wil. En wij hebben ons daar maar in te schikken.

Ik zeg, good for him. En voor ons kwam het dus ook wel lekker uit. Gaat het bij jullie ook zo op vakantie? Of pakken jullie het anders aan?

Slaapboek 728x90

Vorige post Volgende post

5 reacties

• Reageren “I support fed babies” | Alweer een nieuwe moeder blog 30 augustus 2015

[…] in geworden dat ik een blog ben begonnen en er regelmatig over post. Regelmatig over slapen en over poep, maar ook over borstvoeding. En over flesvoeding. Allebei. Waarom […]

• Reageren Nanouk 1 augustus 2015

Wij zijn net terug van 2,5 week Bonaire en t slapen was bij ons ook wel een dingetje. Al moet ik zeggen: nu ik jullie verhaal lees besef ik dat t bij ons wel mee viel… Na 13 uur in een vliegtuig (incl transfer) en een enorme jetlag ging slapen bij de kleine ook niet zo goed de eerste dagen maar na 3 dagen zat hij weer in z’n ritme incl 2 a 3 dutjes overdag. Gevolg was wel dat we heeeeel veel in t huisje zaten (gelukkig met zwembad). We lieten hem idd ook slapen wanneer hij wilde. We zijn ook maar 1x uit eten gegaan en hebben verder alleen in t huisje gekookt. Vakanties zijn wel heel anders he met baby 😉 hopelijk slaapt Jim thuis wel weer wat beter! En anders, onthoud; het is een fase het is een fase het is een fase 😉

• Reageren Elisabeth 1 augustus 2015

Ja heel anders, maar ook leuk. Ik geef me er gewoon maar aan over 🙂

• Reageren Onzeweg 30 juli 2015

Gelukkig dat hij uiteindelijk wel aan zijn slaap kwam
    en jullie ook! Natuurlijk ben je moe van zo’n reis, maar zo’n kleintje slaapt lekker wanneer hij wil haha.
    Onze boef was 1 1/2 toen hij voor het eerst mee op vakantie ging,
    ik was ook benieuwd hoe het zou gaan qua slapen.
    Hadden wij geluk dat hij zo moe was van al het buiten spelen en zwemmen dat hij elke nacht goed ging slapen in de bungalow!
    Volgende keer zal hij bij jullie ook zo gaan, dat weet ik bijna zeker 🙂
    Wij hebben ons weekje weg nog te goed, hopelijk gaat het nu weer zo goed 😉

Liefs Onzeweg

• Reageren Elisabeth 30 juli 2015

Ja, is ook zo. Het komt vast allemaal goed… bedankt voor je steunende woorden. Fijne vakantie vast!