5 juni 2015

In balans na de bevalling

in balans na de bevalling noorder spaarne

 

Na mijn bevalling was ik niet bepaald in balans. Andere moeders kunnen er waarschijnlijk wel over meepraten, zo’n zwangerschap en helemaal zo’n bevalling doen wat met je lijf. Toen ik tien weken na de bevalling nog last had van pijn in mijn schaambeen, besloot ik tóch maar een afspraak bij de bekkenfysiotherapeut te maken. Met vrij veel tegenzin, want als er iets is waar ik een hekel aan heb is het toegeven dat ik het niet alleen kan. Achteraf gezien had ik dit natuurlijk veel eerder moeten doen, tijdens mijn zwangerschap bijvoorbeeld, toen de pijn begon. Beetje eigenwijs.

Na een paar sessies bij Mariska van praktijk Noorder Spaarne bleek gelukkig dat het allemaal wel meeviel. Ik kreeg oefeningen die ik thuis kon doen en die hielpen echt heel goed. Wel kwam ik er achter dat mijn spieren behoorlijk verslapt waren. Als ik moest staan in de bus of trein kon ik als die een bocht maakten bijna niet overeind blijven bijvoorbeeld. Ook had mijn vriend niet geklaagd, maar toch wel opgemerkt, dat mijn billen behoorlijk wat slapper waren geworden. Weer beginnen met sporten ging niet zo vlot. In principe wilde ik graag weer gaan hardlopen, maar in de praktijk had ik er de puf en motivatie niet voor.

 

plaatje blog

 

Het leek me daarom een goed idee om het trainingsprogramma ‘InBalans… na de bevalling’ te volgen bij diezelfde fysiopraktijk en Mariska. Bij deze cursus ga je, na een postpartumconsult waarin alle aspecten die van belang zijn voor een goed herstel aan bod komen, tien weken lang aan de slag met fitnessoefeningen en -apparaten om je spierkracht weer op te bouwen en weer een beetje in conditie te komen. Één keer per week onder begeleiding, samen met een aantal andere pas-bevallenen, en één keer zelfstandig. Eventueel kan je je kindje meenemen, heb ik één keer gedaan, vond hij niet zo’n succes, dus ik heb het niet vaker geprobeerd. Maar ik heb ook baby’s van andere moeders meegemaakt die het superleuk vonden, die aandacht van al die mevrouwen, of de hele training lekker lagen te tukken.

Er zijn drie trainingsschema’s, oplopend in moeilijkheidsgraad. Ieder schema doe je maximaal vier keer, zodat je jezelf wel blijft uitdagen. De eerste keer dat je zo’n schema doet is het best pittig, de derde of vierde keer gaat het allemaal wel lekker en heb je het gevoel dat je lekker bezig bent. En dan ga je naar het volgende schema en moet je weer pittig je best doen. Ik hou normaal niet zo van oefeningen doen, maar ik vond het wel fijn om op deze manier op te bouwen. Iedere week voel je dat het beter gaat en je sterker wordt, je ziet echt resultaat en dat werkt motiverend.

 

20150603_113554

 

Het is ook de bedoeling dat je jezelf met cardio uitdaagt om zo je conditie weer op peil te krijgen. Dat was zeker nodig bij mij, voor ik zwanger werd liep ik een paar keer per week hard, maar tijdens mijn zwangerschap lukte het echt niet om te sporten en mijn conditie was dus helemaal flut. De eerste keer op de crosstrainer hield ik het drie minuten vol op weerstand één, de laatste training tien minuten op weerstand zes. Toen ik aan het trainingsprogramma begon dacht ik dat ik uit elkaar viel wanneer ik tien meter moest rennen voor de bus, de laatste training kon ik alweer acht minuten rennen achter elkaar. Een enorme verbetering en ik denk echt dat ik hier in mijn eentje de motivatie niet voor had kunnen opbrengen. Nu heb ik zowaar weer zin om te gaan hardlopen, en misschien zelfs wat oefeningen er bij te doen, om mijn core stability te verbeteren.

Kortom, als je in de buurt van Haarlem woont en pas bevallen bent zou ik je dit trainingsprogramma zeker aanbevelen. Het is gezellig om met lotgenoten over het (nieuwe) moederschap en baby’s te kletsen en het werkt erg goed om weer een beetje in balans en conditie te komen.

Eindoordeel van mijn vriend: “Mja mopje, het begint weer wat te worden…” Over de billen uiteraard.

 

fysiotherapie noorderspaarne

 

Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageren Maickel de Ruijter - Krullaards Perfect Reset 9 december 2016

    Fijn om te horen dat je weer helemaal de oude begint te worden en dat je vriend dit natuurlijk ook ziet! Ik weet of je nog steeds onder de vleugels van Mariska traint, want dan zou zij het volgende even na kunnen kijken. Bij Krullaards Perfect Reset krijgen wij vaak vrouwen in behandeling die moeten of net zijn bevallen. Veel van deze vrouwen hebben door de zwangerschap last van hun bekken en onderrug. (Nu de tip:) Als je nog bij Mariska onder behandeling bent, vraag dan even of ze kan kijken of je bekken en onderrug nog in de juiste positie staan. Ik ga er vanuit dat ze dit gewoon een aantal keer heeft gedaan, maar je weet maar nooit.

    De blog’s vind ik overigens erg leuk om te lezen!

    Groet, Maickel

  • Reageren Eline 5 juni 2015

    Fijne post. Klinkt inderdaad goed om na je bevalling weer conditie op te bouwen!

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge