15 november 2015

Ik heb ‘Just Premium’ banners op mijn blog

header just premium

 

Het is een nogal omstreden manier van geld verdienen voor bloggers, volgens mij, van die flitsende bewegende en soms geluid makende banners en advertenties. Veel mensen vinden ze irritant en daarom plaatsen maar weinig bloggers tegenwoordig nog dergelijke banners op hun blog. In elk geval niet in mijn categorie, die van de mamablogs.

En dat terwijl veel bloggers toch graag iets zouden willen verdienen met hun blog, of in elk geval hun kosten voor hun hosting en promotie er uit zouden willen halen. Ook ik, bloggen is een dure hobby en het zou fijn zijn als ik iets van de kosten terug zou kunnen verdienen. Toch vind ik dat er eigenlijk aan alle manieren om geld te verdienen met je blog nadelen zitten. Het is een beetje de minste kiezen uit drie kwaden.

Als test kies ik nu al een tijdje voor het kwaad ‘banners van JustPremium’. Voor mij is dat de optie die het minst erg voelt. Dat is natuurlijk mijn mening, ik zal je uitleggen waarom.

 

 

Dit zijn manieren om geld te verdienen met je blog

Ik ben niet de meest ervaren blogger en heb dus niet het meeste verstand van deze dingen. Als je meer wil weten over bloggen, onder andere over hoe je geld kan verdienen met je blog, verwijs ik je naar mijn favoriete blog-blogs: Blogaholic, Blogtrommel en Bloggen en Loggen.

Hoef je mijn uitleg en beredeneringen over de voor- en nadelen van de verschillende manieren van geld verdienen met bloggen niet lezen?

Skip hier naar het stuk dat over Just Premium gaat.

 

Gesponsorde posts en advertorials

Als je genoeg (trouwe) lezers hebt op je blog wordt het interessant voor bedrijven om je te betalen om iets over hun bedrijf, dienst of product te schrijven. Met ‘genoeg lezers’ wordt doorgaans bedoeld dat je per maand meer dan 10.000 unieke bezoekers hebt (of gebruikers in Google Analytics). Maar zelfs als je nog niet zoveel bezoekers hebt kan je interessant zijn voor bedrijven, bijvoorbeeld omdat je een niche blog hebt of omdat een bedrijf aan link-building doet.

Dit laatste betekent dat een bedrijf op zoveel mogelijk websites links naar hun website willen hebben. Theoretisch stijgen ze dan in de zoekresultaten bij Google. Ik heb zelf twee van dergelijke artikelen geschreven: deze voor Bolletjeskleed.nl en deze voor Westwing, maar ik had er geen goed gevoel bij. Het waren beide onderwerpen die ik leuk vond, dat is voor mij wel een vereiste van een gesponsorde post, en ik heb er mijn eigen draai aan gegeven, maar toch had ik er geen fijn gevoel bij. Ik had in elk geval nooit uit mezelf iets over geschreven over deze onderwerpen en daardoor kwam het toch geforceerd op me over.

Wat ik niet fijn vind aan gesponsorde posts en advertorials…

Het enige dat ik er verder nog over kwijt wil is de reden dat ik het niet zo’n fijne manier vind om geld te verdienen: Je doet eigenlijk aan verkapte reclame. Ja natuurlijk zet je (als je eerlijk bent) ergens op de pagina dat het om een gesponsorde post gaat of een samenwerking, toch zullen veel van je lezers dit niet oppikken. Ook zie ik vaak dat een aantal van de blogs die ik lees (dat zijn er veel) rond dezelfde tijd allemaal een dergelijk artikel plaatsen. Daardoor wordt jouw eigen originaliteit dus minder, en ik vind het toch altijd een fijn gevoel om iets extra’s te brengen. Ja natuurlijk, mijn blog heet: ‘Alweer een nieuwe moeder blog’, maar stiekem wil ik toch net even anders zijn.

 

Affiliate links

Een andere manier die geld op kan leveren, en ik lees op andere blogs dat het best een lucratieve manier kan zijn, is affiliate links. Als je bijvoorbeeld in een review of een wishlist zou linken naar een webwinkel, gebruik je in plaats van een gewone link naar de webwinkel een link die een cookie achter laat op de computer van degene die er op klikt. Als die persoon dan iets koopt bij die webwinkel, ook als het iets anders is, krijg je commissie en die kan erg oplopen.

Ik maak gebruik van affiliate links op mijn blog, bij veel verschillende webwinkels. De affiliate programma’s waar ik bij ben aangesloten zijn: bol.com partnerprogramma, affiliate4you, daisycon, tradetracker, zanox, tradedoubler. Best een aantal dus, voor bijna iedere grote webshop is er een affiliate programma te vinden. Er zijn er echt nog veel meer, zoek maar eens op Google.

Wat ik niet fijn vind aan affiliate links…

Als ik een objectieve review schrijf, of een oprechte wishlist van leuke dingetjes moet ik mijn best doen om die producten te vinden bij een winkel waar ik een affiliate link van kan maken. Dat maakt het allemaal ineens een heel stuk minder objectief allemaal. En bovendien leveren die affiliate links mij niet zoveel op. Natuurlijk komt dit grotendeels omdat ik pas begonnen ben met mijn blog en nog niet zo heel veel trouwe lezers heb, die op advies van mij ook echt iets aanschaffen bij de webwinkel die ik promoot, maar er zijn nog meer redenen.

Ik denk dat de grootste reden is dat 80% van mijn lezers mijn blog lezen via hun mobiele telefooon. Als ze op een link klikken wordt het cookie dus op hun mobiele telefoon geplaatst. Stel nou dat ze inderdaad denken, “Goh, dat is een leuk product, dat ga ik bestellen!”, dan doet bijna niemand dat via zijn telefoon. De meesten zullen naar hun pc gaan, via Google het product zoeken dat ze op mijn blog gezien hebben, en zo hun bestelling plaatsen. Geen cookie van dit blog op die pc en dus geen commissie. Bovendien geldt: laatste cookie telt. Als een lezer via mijn blog een cookie van bol.com krijgt, niet meteen iets bestelt, maar eerst nog een paar andere websites bekijkt en óók van hen een cookie krijgt, telt die. Dat is immers de meest recente cookie…

 

Banners en advertenties

Ik zei het al in de inleiding, banners, vooral die flitsende bewegende en helemaal degenen die geluid maken zijn heel irritant. Bovendien leveren ze niet altijd op wat je er van verwacht. Er zijn een aantal manieren om geld te verdienen met banners, één ervan is vergelijkbaar met de affiliate links. Je verdient dan commissie als een lezer op een banner klikt en iets bestelt bij de webshop. Soms verdien je zelfs al wanneer een lezer op de banner klikt, maar ook dat is meestal heel weinig. Dit is bijvoorbeeld hoe Google Adsense werkt.

Als je genoeg pageviews per maand krijgt zijn bedrijven soms ook geïnteresseerd in het plaatsen van banners voor een bedrag per week of per 1000 vertoningen. Ze moeten je wel weten te vinden. Ik persoonlijk heb nog nooit een aanbod gehad, maar als je groot genoeg bent kun je je aansluiten bij een pr-bureau of adverteer-website die jouw advertentie ruimte voor je verhuurd. Bijvoorbeeld Adfactor, Femmefab, AdverteerDirect, Just Premium en er zijn er nog veel meer, zoek maar eens via Google…

Wat ik niet fijn vind aan banners en advertenties…

Ze flitsen, leiden af, maken geluid terwijl je net op je werk zit/de baby slaapt/in de stilte coupé zit/etc/etc/etc…. Zijn kunnen zwaar irritant zijn. Vooral als je niet zelf kunt regelen welke banners precies op je website komen kan het veel frustratie geven.

Toch heb ik er dus voor gekozen om het wel te doen, via Just Premium. Puur als test. Je weet pas echt hoe het is en wat het oplevert als je het uitprobeert, niet waar?

 

Banners en advertenties via Just Premium

Just Premium is een bedrijf dat banners op je website plaatst. Je geeft zelf aan welk type banners ze op je website mogen gebruiken, maar je geeft de controle over de inhoud uit handen. Dit kan vervelend uitpakken. Misschien zetten ze een irritante video met keihard geluid op je website. Je hebt hier wel enige controle over, je kan aangeven dat je dit niet wil. Als het goed is zijn de meeste banners zonder geluid, omdat dit het beste werkt voor de adverteerders (vertelden ze mij), maar hou het voor de zekerheid in de gaten.

Type banners en hun opbrengsten

Er zijn veel type banners te krijgen bij Just Premium, zowel voor desktop als voor mobiel gebruik. Dit vind ik prettig, want zoals ik al eerder zei, 80% van mijn lezers komt via de telefoon, al die ads die geschikt zijn voor desktop gebruik verschijnen daar niet op (gelukkig). Dit zijn in het kort de type advertenties die Just Premium biedt en mijn ervaring met degenen die ik op mijn blog heb. Je kunt hier een live voorbeeld van de advertenties bekijken.

wallpaper banner voorbeeld

Wallpaper

Een wallpaper ad komt op de achtergrond  van je blog te staan. Bij mij staat er één op, maar hij is niet iedere keer te zien. Wanneer wel en wanneer niet is me niet helemaal duidelijk, maar soms is hij te zien. De afgelopen week ging het steeds om een Vodafone voetbal achtergrond, past misschien niet zo goed bij mijn mamablog, maar goed, ik kan er mee leven.

Lightbox

Een lightbox is een popup die voor je blog komt wanneer je website bezocht wordt. Deze kan weggeklikt worden door de  bezoeker. Ik vind deze popup advertenties zelf erg irritant als ik een website bezoek, dus ik heb niet gekozen om een dergelijke op mijn blog te plaatsen.

Push Up Billboard

Ik heb wel gekozen voor een push up billboard. Dat is een box die aan de onderkant van het scherm omhoog komt. Ook deze is weg te klikken door de bezoeker. Deze heb ik persoonlijk vaker gezien op mijn blog dan de wallpaper, maar ook niet altijd. Ik heb begrepen dat er meestal een cap van drie op staat, wat betekent dat er met behulp van een cookie gezorgd wordt dat een bezoeker de ad maximaal drie keer per sessie ziet. Ik kan me voorstellen dat sommige bezoekers deze banner vervelend vinden, maar die kunnen hem dus redelijk makkelijk wegklikken.

Side ad

De side ad leek me dan weer heel irritant, deze vliegt vanuit de zijkant van het scherm je beeld binnen. Kan je ook wegklikken, maar mij zou het erg storen. Voor deze heb ik niet gekozen dus.

Floorad

De floorad is een soort slanke versie van de push up billboard, en ook deze kan je wegklikken door op het kruisje te klikken. Je kan niet alles op je website hebben en daarom heb ik niet gekozen voor deze ad.

Mobile

Tegenwoordig bekijken veel mensen websites via hun mobiel of tablet. Deze schermen zijn te klein om de boven genoemde ads goed weer te geven, en die worden daarom ook niet getoond. Als alternatief is er de mobile floor ad, daar heb ik ook voor gekozen. Aan de onderste rand van het scherm wordt een advertentie getoond, en ook deze kan weggeklikt worden.

Hier had ik eerst opbrengsten in eCPM per type advertentie staan, maar Just Premium heeft me gevraagd die weg te halen. Ik kan je wel vertellen dat de wallpaper het meeste oplevert en de floorads het minste. Als je benieuwd bent naar de precieze opbrengsten kun je die aanvragen bij Just Premium.

 

Wat levert het in de praktijk op?

Als je de eCPM ziet denk je misschien dat het je héél veel op gaat leveren, maar dat is niet (altijd) zo. Zoals ik al zei worden de ads niet bij iedere page view getoond. Bovendien zijn de ads helemaal niet te zien als je website via een app getoond worden. Als je website bezocht wordt via bijvoorbeeld de Facebook-app op je telefoon, wordt de ad niet getoond en telt de view daar dus ook niet voor. Reken je daarom niet rijk. Ik wist dit gelukkig voor ik hier aan begon, dus ik wist dat ik geen honderden euro’s hoefde te verwachten.

Zoals ik al aangaf bij de verschillende type advertenties, is het mij niet altijd duidelijk wanneer ze wel en niet getoond worden, dus ik heb het nagevraagd. Dit is wat Just Premium me e-mailde:

 

Ze (ed. de banners) worden alleen betaald als de impressie daadwerkelijk getoond wordt.

 

Wij hebben een fillrate van ongeveer 30% – 40%. De advertentie wordt dus 40 procent van de totaal gestuurde impressies getoond. 

 

Jij, en de andere adverteerder, hebben wel zelf inspraak in de frequentiecap. De cap die wij er normaal opzetten is 1 per dag voor de lightbox, geen cap voor de wallpaper en 3 per sessie voor de billboard. 

 

De banners worden inderdaad niet in app vertoond, dus daarvoor worden ze inderdaad niet betaald.

 

 

 

Opbrengsten

Je kan de opbrengsten van de banners zelf bekijken via een console. Daarin staat per dag en per type advertentie het aantal impressies, de opbrengsten en het eCPM.

Hieronder heb ik het totale aantal pageviews per dag en de keren dat een advertentie getoond werd op mijn blog naast elkaar gezet

Dag Page views Ad impressies Opbrengst eCPM
4-11-2015 1475 272 € 1,12 € 4,11
5-11-2015 1889 298 € 1,24 € 4,17
6-11-2015 1724 271 € 1,00 € 3,70
7-11-2015 1846 253 € 0,92 € 3,63
8-11-2015 1802 228 € 0,80 € 3,52
9-11-2015 2003 233 € 0,85 € 3,66
10-11-2015 856 112 € 0,43 € 3,89

Zoals je ziet levert echt niet iedere page view wat op, alleen degenen waarbij een advertentie getoond wordt. Vandaar ook eCPM: effective Cost Per Mille. Persoonlijk vind ik het een heel eerlijke manier van kosten berekenen.

 

Uitleg

  • Drie kwart van de bezoekers van mijn blog komen vanaf Facebook.
  • 80% van mijn bezoekers bekijkt mijn site vanaf een mobiele telefoon of tablet.
  • Bovendien worden banners slechts in 40% van de gevallen getoond.
  • Hierdoor was er slecht in 14% van de page views sprake van een ad impressie

 

Als je de resultaten van deze eerste week bekijkt heeft ongeveer 14% van de pageviews (1667/11.595) een ad opgeleverd. Omdat niet iedere keer hetzelfde type banner getoond wordt is er sprake van een gemiddeld eCPM, deze week was dat €3,82. Mijn blog had in oktober ±25.000 page views, op basis daarvan zou ik dus €12,82 per maand verdienen. (Berekening: 25M*€3,82*0.14=€12,82)

Nee dat is geen vetpot, maar het helpt zeker om de kosten van mijn hosting te betalen.

 

Hoeveel jij zou verdienen met je website is afhankelijk van deze factoren:

  • Welke ads neem je op je website?
    • Jouw eCPM zal een gemiddelde van de eCPMs van deze advertenties zijn.
  • Welk deel van je bezoekers gebruikt een desktop en hoeveel een smartphone of tablet?
    • De ads op een desktop hebben een hogere eCPM, dus als meer mensen je website zo bezoeken zal je er meer aan verdienen.
  • Welk deel van je bezoekers bekijkt je website via een app?
    • Deze bezoekers krijgen helemaal geen ads te zien, dus als je veel bezoekers via de Facebook app hebt zal je minder opbrengsten hebben.

 

 

Conclusie

In dit artikel heb ik geprobeerd een objectief beeld te geven van geld verdienen met je blog, maar dat is niet gelukt. Ik heb gewoon een mening over wat wel en niet irritant is, en wat wel en niet genoeg geld oplevert. Voor mij zijn ads via Just premium een goede manier om wat kosten terug te verdienen die ik kwijt ben aan mijn blog. Het zijn geen enorme bedragen, maar dat verwachtte ik ook niet en bovendien hoef ik dat ook niet. Gewoon wat van de kosten die ik aan hosting kwijt ben terug verdienen vind ik al fijn.

Ben je het met mij eens en wil je ook Just Premium ads op je website? Schrijf je dan hier in als publisher.

 

 

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening, en dat hoeft niet de jouwe te zijn. Ik vind het trouwens wel heel interessant hoe jullie over die ads denken. Super irritant, of vinden jullie ook dat het wel meevalt? Reacties zijn heel welkom!

 

 

 

Vorige post Volgende post

15 reacties

  • Reageren Chanoe 20 april 2016

    Heb me geprobeerd aan te melden n.a.v. je interessante artikel maar je moet dus al 75.000 unieke bezoekers hebben per maand. Vreemd!

    • Reageren Elisabeth 20 april 2016

      Ja zeker! Misschien zijn ze selectiever geworden.

  • Reageren De meest gelezen artikelen van november (+spam je blog) - Alweer een nieuwe moeder blog 6 december 2015

    […] deze maand is wat ik verdiend heb met banners. Ik schreef eerder deze maand al een artikel over de banners van Just Premium die ik op mijn blog heb, het leek me leuk om met jullie te delen wat ze opgeleverd […]

  • Reageren Petra 22 november 2015

    Ik persoonlijk vind het erg irritant zo’n banner. Ik probeerde hem meteen weg te klikken. Overigens vind ik het artikel erover wel heel interessant! Het blijft lastig om geld te verdienen met je blog,en ik vind het ook lastig wat je er voor moet vragen. Bijvoorbeeld voor een plaatsen van een banner op je website. En reken je dan een prijs per week…lastig allemaal… Ik vind je bezoekersaantal trouwens echt enorm gegroeid in korte tijd, knap hoor!

  • Reageren Mariska 21 november 2015

    Ik ben op je blog terecht gekomen via blogtrommel en dit artikel sprak me enorm aan, juist omdat ik ook Just Premium banners draai op mijn blog 🙂 Vind de manier van contact fijn, ze leggen fijn uit en je hebt ook duidelijk inzicht in je kosten. Goed artikel!
    Mariska onlangs geplaatst…Etos Separation & volume + Etos sensitive volumeMy Profile

  • Reageren Linda 16 november 2015

    Fijn voor je als dit voor jou werkt. Ik heb het ze nog geen week volgehouden. Bij de eerste de beste reclame met geluid kreeg ik zoveel opmerkingen dat ik het er gelijk vanaf gegooid heb. Die vaste lezers zijn me meer waard dan die paar euro. Daar naast leveren vaste banners, bol.com mij net zoveel op en worden niet als hinderlijk ervaren. Fijn ook dat iedereen andere dingen fijn vind, zelf ben ik juist erg blij met advertorials. De onderwerpen zijn misschien niet direct je eigen keuze, maar de teksten en insteek wel. Ik plaats ze ook altijd als extra content. Dat vind ik prettiger. Tot slot zou ik echt overwegen iets te doen met de opmerking die je eerder ook al hebt gekregen. De kruisjes om weg te klikken zijn enorm klein dus onmogelijk. En als hij verdwijnt komt je Facebook dat is erg veel en maakt je blog minder prettig om te bezoeken.

    • Reageren Elisabeth 16 november 2015

      Ja precies omdat jij en wat andere bloggers de just premium banners juist niet positief vonden heb ik het als test op mijn blog gezet. En het valt me mee dus. Jij bent al veel langer bezig met je blog, dus wie weet als ik op jouw niveau ben dat de affiliate links en 1 of 2 gesponsorde posts per maand deze opbrengsten in het niet doen vallen!

  • Reageren Astrid 15 november 2015

    Oke wel duidelijk zo. Maar vroeg me af hoe dat zit met sommige websites. De kruisjes in die advertentie zijn zo onmogelijk klein dat je elke keer alsnog naar de site vd adverteerder gaat. Heel hinderlijk maar vast winstgevend

    • Reageren Elisabeth 16 november 2015

      Ja ik weet niet precies hoe dat zit. Just premium moet waarschijnlink een click through rate rapporteren aan hun adverteerders en die wordt daardoor hoger. Maar je blijft niet op die websites dus wat dat betreft levert het niks op.

  • Reageren Linda Venrooij 15 november 2015

    Ok…kleine aanvulling: Als ik op je site aan het rondkijken ben, andere dingen aanklik, word ik ineens tijdens het open klikken van een pagina naar boven gestuurd door de site, en kom ik dus bij die mag grote Vodafone reclame uit. Je blog komt dan zeg maar een stuk daaronder pas weer…

    Daarnaast die banner onderin waar ik het net over had..die verspringt soms als je hem wilt weg klikken… grr dan word ik al een beetje bozig, haha.
    Dan klik ik er 1 weg, en staat er nog een verkleinde versie erachter. Nog een keer weg klikken dus.
    Dan 5 seconden later komt rechts onderin jouw Facebook pop up, om je pagina te liken… ‘
    Het is veel…
    Ik zou het houden bij die advertenties rechts van het artikel, gewoon die vaststaande plaatjes…of helemaal niets.
    1 betaalde post per jaar en je bent uit je vaste kosten per jaar qua hosting/domein…dan heb ik er de irritatie van velen niet voor over. En ik ben bang dat je er ook lezers door kwijt kunt raken.

    Sorry voor mijn dubbele post en advies… maar ’t is goed bedoeld 🙂
    Linda Venrooij onlangs geplaatst…Gratis Sinterklaas tip! Videoboodschap met jouw tekening!My Profile

    • Reageren Elisabeth 16 november 2015

      Je hebt helemaal gelijk, 1 banner verkopen direct aan een adverteerder en het levert hetzelfde op. Maar ik vraag me af of er adverteerders zijn voor wie mijn blog geschikt is. Het is geen echt mamablog over kleertjes en speelgoed. En als ik het over een puur commercieel bedrijf heb is het meestal met een flinke kanttekening. Je kan dat zien alsof ik mezelf op die manier in de vingers snij, maar die objectiviteit is juist heel belangrijk voor me. Dan maar geen gesponsorde posts en directe adverteerders. 🙂

  • Reageren Linda Venrooij 15 november 2015

    Interessant artikel en fijn dat je het objectief beschreven hebt! Duidelijk!
    Ik moet wel zeggen….ik vind het 10x niks, die banners. Als ik op je site kom, krijg ik onderin 2 flink grote banners die ik weg moet klikken. Daarnaast past de reclame die er wordt gemaakt niet bij je blog.

    Ik heb bewust geen enkele advertentie van dit soort programma’s op mijn site.
    Ik bied wel de ruimte voor een advertentie, maar dan op mijn manier. Gewoon een afbeelding van het bedrijf, met een link er naar toe. Niks zoveel per klik of per aankoop, gewoon een afbeelding. En daar betaald een bedrijf dan een bepaald bedrag per x aantal maanden voor.
    Je hoeft maar 1 bedrijf per jaar te hebben en je bent al (bijna) uit de kosten qua hosting/domein.

    Ik vind die banner met achtergrond (die je had van Vodafone) ook echt te veel van ’t goeie.
    Soms zie je op blogs wel van die kleine vierkantjes met advertenties, die vind ik niet hinderlijk.
    Linda Venrooij onlangs geplaatst…– Review & Winactie – Boekenpakket van Joy4KidzMy Profile

  • Reageren Sharp Ben 15 november 2015

    Zo, jij hebt er een hele studie van gemaakt. Dit is een heel interessant artikel, hier gaan veel mensen wat aan hebben! Ik kon het dan ook niet laten om ernaar te verwijzen in mijn stuk…

    • Reageren Elisabeth 15 november 2015

      Oh thanks!

  • Reageren Nicole 15 november 2015

    Ik heb laatst deze site bezocht en toen kwam die wallpaper als achtergrond opeens. Ik heb toen wel weggeklikt omdat ik het echt heel irritant vond en overheersend. Gelukkig was ‘ie de keer daarna weg. Wel heel interessant artikel trouwens!!!

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge