11 maart 2016

Hoe krijg je een groter bereik op Facebook?

Vandaag een artikel met blogtips. Ik vind het eigenlijk een beetje arrogant overkomen. Ik heb nog geen jaar een blog en ga nu al blogtips geven. Ik kreeg echter een vraag over het bereik van mij nFacebook-pagina van Marjolein van BlogbyMar. En ik denk dat ik misschien wel een paar nuttige tips heb als je een groter bereik op Facebook wilt. Het bereik van mijn Facebook-pagina is namelijk redelijk groot. Dat komt door de manier waarop ik omga met mijn Facebook-pagina. Voor mij is wat ik doe heel normaal, maar ik zie dat lang niet alle andere bloggers doen wat ik doe. Terwijl het volgens mij toch best goed werkt. Het kan zijn dat het niet voor iedereen werkt natuurlijk. Maar ik zal je vertellen hoe ik zorg dat ik steeds meer en groter bereik op Facebook krijg, en mijn doelgroep steeds groter wordt.

Bezoekersaantallen

Sharing is caring

Ik ben verslaafd aan mamablogs. Sinds een klein jaar heb ik er een verslaving bij: zelf bloggen. Maar ver voor deze twee verslavingen had ik al een andere verslaving: Facebook(en). Facebook is hét sociale medium waarop ik het meest actief ben. Ik heb ook andere kanalen hoor, zoals Instagram en Twitter, zelfs Pinterest, maar Facebook ligt me gewoon. Ik gebruik het om contact te houden met vrienden, maar ook om vanalles te delen dat ik interessant vind. Lang voordat ik mamablogs interessant vond deelde ik al allerlei artikelen op mijn persoonlijke Facebook-pagina. Toen ik een eigen blog met Facebook-pagina begon ben ik daar gewoon mee doorgegaan. En eerlijk gezegd denk ik dat dát is wat mijn bereik zo groot maakt. Het delen van content.

Hoe krijg je een groter bereik op Facebook?

Het geheim voor een groter bereik op Facebook: delen, delen, en nog eens delen.

Dat is het publieke geheim: delen. Als je even snel Googlet is dat ook wat je zult vinden. Toch lijkt het alsof niet iedereen dat zo simpel vindt. Ik zal je aan de hand van de vijf marketing w’s uit proberen te leggen hoe je bepaalt wat (en hoe vaak) je iets deelt.

Wie

Wie is je doelgroep? Ik heb een mamablog. Mijn specifieke niche binnen de mama’s is ‘nieuwe moeders’. Wie is dan de doelgroep van mijn Facebook-pagina? Precies: nieuwe moeders. Dit is volgens mij wat veel bloggers verkeerd inschatten. Zij denken namelijk dat de doelgroep van hun Facebook-pagina is: hun volgers. Ja, ook, maar probeer groter te denken. Als je het goed doet op Facebook zullen niet alleen jouw volgers je berichten zien, maar veel meer mensen waarvan Facebook denkt dat ze binnen je doelgroep vallen.

Wat

Wat deel je? Het antwoord op deze vraag lijkt heel makkelijk: Je eigen blogartikelen. Volgens mij is dit ook wat de meeste bloggers doen. Ze delen (bijna) alleen hun eigen artikelen. Volgens mij beperk je daarmee je bereik. Hoe groter je totale bereik is hoe groter het potentiële bereik van ieder individueel bericht.

De content die ik deel is daarom alles wat nieuwe moeders interessant vinden. Hé, dat is handig! Ik ben zelf een nieuwe moeder. Ik deel dus lekker alles wat ik zelf leuk vind. En dat kan écht vanalles zijn.

Viral filmpjes

Video doet het heel goed op Facebook. Filmpjes worden automatisch afgespeeld. Zodra een video meer dan vijf seconden gedraaid heeft op iemands pagina wordt die geteld als gezien. En dan gaat jouw bereik dus omhoog. Heb je eigen filmpjes, deel die vooral. Maar ook hier geldt: als je een leuk filmpje tegenkomt, deel dat op je pagina.

Foto’s en andere afbeeldingen

Foto’s zijn makkelijk te delen en te liken. Content zonder afbeelding raakt zoek op Facebook, zorg dus dat er áltijd iets bij je bericht staat. Ik deel al mijn Instagram foto’s ook meteen op mijn Facebook-pagina. Op Facebook krijg ik er vaak meer likes op, daar zitten echt mijn volgers. Ook deel ik vaak cartoons over het ouderschap. Bijvoorbeeld van Betje.com en Fowl Language Comics. Ze zijn altijd grappig en zorgen voor veel likes. Dus ze vergroten je bereik.

Stellingen

Dit is iets wat ik persoonlijk niet vaak doe, maar ik zie het wel bij andere bloggers zoals Mamaliefde en Themommydiaries. Zij delen een stelling (in de vorm van of met een afbeelding) en vragen de mening van hun volgers. Iedere reactie levert extra bereik op. Doen dus.

Interessante artikelen van andere blogs

Ik gebruik meestal artikelen om interactie op Facebook op te wekken. Een stelling zet ik gewoon boven een artikel. Of liever gezegd, een vraag. En het antwoord moet niet te moeilijk zijn. Eens of niet? Herkenbaar? Heeft jullie kindje dit weleens gehad? Had jij hier weleens van gehoord? Enzovoorts. Ik stel die vragen omdat ik écht oprecht geïnteresseerd ben in wat andere moeders vinden. Ik doe ook iets met hun mening. Soms heb ik een mening, maar stel ik die bij. Soms komt er een goede tip uit de reacties naar voren.

Ik doe dit met mijn eigen artikelen, maar ik behandel lang niet alles op mijn blog. Daarom deel ik ook artikelen van anderen. Degenen die ik écht interessant vind, en andere nieuwe moeders dus ook interessant zullen vinden. Dit is echt een makkelijke en dankbare manier om je bereik te vergroten. De blogger die het artikel geschreven heeft krijgt meer views, en jij meer bereik.

Waar

Waar deel je je content? We hebben het over Facebook, dus je Facebook-pagina, duh. Deze waar zal ik daarom iets anders interpreteren. Waar haal je content om te delen vandaan? Die vraag heb ik vaak gekregen. Voor mij is het heel simpel om content te vinden. Ik volg anderen. Ik ben mamablogger, dus volg ontelbaar veel andere mamablogs. Alle nieuwssites. Wees niet schaars met pagina likes aan anderen geven. Je hoeft niet alle pagina’s te volgen, maar like ze wel. Als een bericht van hen dan vaak geliked wordt of veel reacties krijgt zul je dat zien in je timeline. En deel het bericht dan!

Wanneer

Wanneer deel je je artikelen? Wanneer hangt heel erg af van het tijdstip dat jouw volgers online zijn. Dit kan je opzoeken: bij statistieken – alle berichten weergeven. Daar zie je wanneer jouw volgers online zijn. Dit is een screenshot van wat er bij mij te zien is.

groter bereik Facebook met tijden

‘Alweer een nieuwe moeder’ Facebook-pagina

Je zit een kleine bump tussen 18:00 en 22:00. Ik deel mijn eigen artikelen daarom standaard ergens tussen 18:30 en 19:00. Een vraag die hier een beetje in het verlengde van ligt is hoe vaak? Een artikel deel ik slechts één keer. Tenzij het al meer dan een jaar geleden is, dat kan het wel in het kader van #throwbackthursday bijvoorbeeld. Maar het aantal berichten in totaal dat ik deel op een dag ligt tussen de twee en tien. Ik deel echt gewoon alles wat ik zelf leuk en interessant vond om te lezen of zien. Volgens mij hoef je echt niet bang te zijn dat je teveel content deelt.

Waarom

Waarom deel je content? Dit is een belangrijke vraag. Als je antwoord is om je bereik te vergroten denk ik dat je het niet goed doet. Volgens mij zou je moeten delen omdat je het leuk vindt. Of omdat je écht oprecht benieuwd bent wat anderen vinden.

Sharing is caring

En als dat niet de reden is dat je iets deelt, kan je het net zo goed niet doen. Dat is mijn mening dan, hè. Natuurlijk werkt het wel zo, hoe meer likes en reacties jouw berichten krijgen, hoe groter je bereik. Maar ik vind dat dát een bijkomend voordeel is, en niet het hoofddoel.

 

Pagina-likes

Goed, nu heb ik al bijna een heel artikel geschreven zonder het te hebben over pagina-likes. Volgens mij zijjn die namelijk niet zo heel belangrijk. Interactie met volgers is veel belangrijker. Natuurlijk helpt het wel om veel pagina-likes te hebben. Nodig daarom alle mensen die je berichten liken uit om je pagina te liken. (Dit doe je door op het getalletje te klikken dat het aantal likes aangeeft, alleen in een normale browser, niet de app.) Eventueel kun je een goed lopend bericht sponsoren (vanaf een euro per dag). De likes die je dat oplevert kun je ook weer uitnodigen voor je pagina. En als wil kun je natuurlijk ook een campagne specifiek voor pagina-likes doen. In dit artikel kun je een voorbeeld zien van de pagina-promotie die ik gebruik.

 

Hou het vol

Helaas zal het je niet lukken om je bereik op Facebook te vergroten door dit een paar dagen of weken te doen. Je zal het maanden moeten volhouden. Ik ben hier in september echt mee begonnen en zie nu dat het effect heeft op het basisbereik van mijn berichten. Waar ik eerst alleen de eerste dag kliks kreeg op mijn berichten, krijg ik dat nu zeker twee à drie dagen. Ook zie ik het gemiddelde bereik dat onder een bericht staat groeien. Nu is dat in elk geval 1000, en gemiddeld rond de 3000. En dat terwijl ik rond de 2000 pagina-likes zit. Ik kan het niet vergelijken met wat anderen hebben, maar het voelt wel alsof het goed gaat. En ik denk ook dat nu stoppen met zoveel content delen het gevolg zou hebben dat mijn bereik weer naar beneden gaat. Maar dat was ik sowieso al niet van plan hoor! 😉

 

In het kort: hoe vergroot je je bereik op Facebook?

  1. Deel interessante artikelen van anderen
  2. Deel viral filmpjes
  3. Deel op het juiste tijdstip
  4. Deel omdat je feedback wil
  5. Deel omdat je denk dat je volgers het leuk en interessant zullen vinden

 

 

Ok, nu ik het zo opgeschreven heb zie ik dat het best veel werk is om je bereik op Facebook te vergroten. Voor mij is het makkelijk, ik ben Facebook verslaafd. Hoe doen jullie dat? Delen jullie ook zoveel? Of hebben jullie andere tips voor een groter bereik op Facebook?

 

 

 

Vorige post Volgende post

16 reacties

  • Reageren Leonie 20 april 2016

    Heel handige tips, thanks!

  • Reageren Denise - Follow my footprints 18 april 2016

    Goeie tips, ik zal het eens proberen. Bij mij gaat twitter het best (dik 4.000 volgers) en instagram ook wel, maar van Facebook snap ik soms nog steeds niks.

    • Reageren Elisabeth 18 april 2016

      Twitter vind ik dus echt zó lastig…

  • Reageren Blogtips: Bevorderen engagement & interactie op social media - Mamaliefde 16 april 2016

    […] wel een gezicht en zorgt ervoor dat mensen sneller terugkomen. Meer bruikbare tips hierover vind je hier en hier. Als iemand de moeite heeft gedaan om een reactie achter te laten op de blog (vaak andere […]

  • Reageren Nilou 14 maart 2016

    Dit lukt mij niet, kun je dit wat explicieter uitleggen? ” Nodig daarom alle mensen die je berichten liken uit om je pagina te liken. (Dit doe je door op het getalletje te klikken dat het aantal likes aangeeft, alleen in een normale browser, niet de app.) “

    • Reageren Elisabeth 14 maart 2016

      Hoi Nilou, tuurlijk! Open Facebook in een normale browser, liefst op een computer. Ga naar je bedrijfspagina maar blijf ingelogd op je persoonlijke account. Onder je berichten op je pagina staat hoeveel mensen die geliket hebben. Klik op dat getalletje. Je krijgt nu een scherm met onder elkaar wie dat gedaan hebben. Achter iedere naam staat een knopje als je die persoon kunt uitnodigen. Soms kan dat niet omdat die je pagina al geliket heeft. En soms staat er helemaal niks, dat heeft te maken met privacy instellingen. Kom je er zo beter uit?

      • Reageren Nilou 14 maart 2016

        Ahhh ok, ik was al aardig op weg, helaas velen hebben dus die privacy instellingen en heb ook veel die mijn page al hebben geliked. Want ik zie alleen als optie deze persoon blokkeren van pagina en dat moet ik niet hebben 🙂 Bedankt voor je snelle reactie <3 !

  • Reageren Resaarcle 13 maart 2016

    Ik ben helemaal niet goed met FB of andere sical media. Werkpuntje.

  • Reageren Nicole 12 maart 2016

    Handige tips! Dank je wel!!

  • Reageren Marleen 12 maart 2016

    Nuttig artikel. Ik heb Facebook, instagram en Twitter. Ik denk dat ik deze tips goed kan gebruiken.

  • Reageren Mathiske's mama blog 11 maart 2016

    Goeie tips. Mijn bereik via Facebook is eigenlijk maar heel klein. Om de een of andere manier vinden mijn “vrienden” het niet interessant voor ofzo, ik twijfel zelfs om te stoppen met Facebook ? hier is instagram populairder. Maar ik ga ns kijken wat ik met je tips kan!

  • Reageren Marguerita 11 maart 2016

    Fijne tips, dankjewel voor het delen! Mijn grote probleem is dat ik voornamelijk vanaf de ipad werk en de wifi vaak nogal een dramatisch effect heeft op de facebook app, maar ik ga er op letten om vaker de leuke dingen die ik zie te delen, want ik volg heul veul pagina’s 🙂
    Marguerita onlangs geplaatst…Verjaarscadeau: Kinderboek over sterrenbeeldenMy Profile

  • Reageren Astrid 11 maart 2016

    Met 3000 berichtbereik en 2000 likes is dat toch eigenlijk niet zo heel groot? Ik heb regelmatig in verhouding dan, meer berichtbereik. Bijvoorbeeld op 1 bericht een bericht bereik van 2.200 met (maar) 700 likes. Enig idee hoe dat dan kan? Ik merk inderdaad ook dat filmpjes en foto’s vaker worden geliked dan artikelen… Goed om weer even op te gaan letten.

    • Reageren Elisabeth 11 maart 2016

      Gemiddeld genomen denk 3000 op mn eigen, maar het verschilt heel erg inderdaad. Soms is het maar 1000 en soms 20.000+. Het hangt toch écht ook veel af van de titel, het plaatje en dat soort dingen. Filmpjes werken sowieso goed omdat ze automatisch tellen na 5 sec.

  • Reageren Esmée 11 maart 2016

    En bedankt deze blogtips staat al een week in mijn computer om te delen op mijn rubriek. Haha ? Nu moet ik weer een andere verzinnen.

    • Reageren Elisabeth 11 maart 2016

      Ah joh dit publieke geheim kan je honderd keer delen toch? 😉

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge