11 november 2016

Gezonde alternatieven met minder suiker voor een kinderfeestje

Gezonde alternatieven met minder suiker voor een kinderfeestje – In Nederland zijn we onbewust verslaafd aan suiker. De gemiddelde volwassen Nederlander krijgt zo’n anderhalf keer zoveel suiker binnen als aanbevolen wordt door de WHO. En de meeste Nederlandse kinderen zelfs twee keer zoveel!

suikerstapelOveral is verleiding

Helaas zijn suikerrijke voedingsmiddelen zo ongeveer overal te krijgen in Nederland. En het lijkt wel alsof er maar weinig gezonde alternatieven te krijgen zijn. Suiker activeert het beloningscentrum in de hersenen en zorgt voor de afgifte van dopamine. Deze stof geeft een prettig gevoel, en stimuleert ons zo om meer suikerrijke voedingsmiddelen te eten. Fabrikanten spelen daar handig op in en voegen suiker toe aan veel van hun producten.

Diabetes type 2

Als je te veel suiker eet heb je meer kans op overgewicht. Overgewicht zorgt ervoor dat je meer kans hebt op diabetes type 2. Bovendien blijkt uit onderzoek dat er een directe relatie is tussen consumptie van suiker in dranken en diabetes type 2. Één blikje (330 ml) suikerrijke drank zoals cola of sinaasappelsap per dag, verhoogt de kans op diabetes type 2 met 20%! Diabetes zelf is al erg vervelend, maar geeft ook nog eens extra risico op hart- en vaatziekten, blindheid en nierfalen. Heel belangrijk om dat te proberen te voorkomen dus….

“Vrije” suikers

Suiker is deel van onze voeding. Je weet misschien wel wat toegevoegde suikers zijn. Deze worden aan voedingsmiddelen toegevoegd om de smaak zoeter te maken. Denk bijvoorbeeld aan de suiker in cola of in ketchup. In veel voedingsmiddelen zit echter van nature ook veel suiker. Voorbeelden hiervan zijn de suiker in honing, siropen vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Deze twee soorten suiker worden samen “vrije” suiker genoemd.

Aanbevolen hoeveelheid suiker per dag

De WHO raadt aan om niet meer dan 10% van de totale energie die je binnenkrijgt uit “vrije” suiker te halen. Voor een volwassen vrouw komt dit neer op ongeveer 50 gram per dag. Voor een dreumes of peuter is dit echter slechts iets meer dan de helft, 25 tot 30 gram. In één tuitbeker (250 ml) met vruchtensap zit al 25 gram suiker! Zo’n kleintje zit dus al snel aan de max.

Suiker Afkick Kliniek

Het Diabetesfonds wil de bewustwording vergroten over het gebruik en de inname van suiker. Om Nederland wakker te schudden hebben ze de Suiker Afkick Kliniek geopend. Hier kom je alles te weten over suiker en de werking van suiker op je lichaam.

scan-hi-res

Er is een interactieve ‘bodyscan’ waar je je eigen kennis over suiker in voedingsmiddelen kunt testen, en te weten komt wat suiker nou precies doet en teweegbrengt in je lichaam. Verder staan alle soorten “vrije suiker” in potten uitgestald. Van de gewone kristalsuiker tot het ingedikte vruchtensap dat veel producenten gebruiken om hun voedingsmiddelen zoeter te maken.

soorten-suiker

De Suiker Afkick Kliniek zit aan de Leidsestraat 46 in Amsterdam. Iedereen kan hem tussen 7 en 13 november bezoeken, een afspraak maken hoeft niet.

Kinderfeestje met gezonde alternatieven

Afgelopen woensdag waren we uitgenodigd voor een kinderfeestje in de Suiker Afkick Kliniek, georganiseerd door het Diabetesfonds. Het was het eerste kinderfeestje waar Jim naartoe ging dus was best een beetje spannend. Vivian Reijs begeleidde het “minder-suiker kinderfeestje” en vertelde ons op een innemende manier waarom en hoe zij zelf probeert de suikerinname van haar kinderen te verminderen.

diabetes-1

Alle traktaties op het feestje waren gezonde alternatieven. Van de aardbeien-kwarktaart was een deel van de suiker vervangen door zoetstof, en bovendien was de taart belegd met een heleboel fruit. Verder waren er leuke prikkers met fruit, groentefrietjes en was er in plaats van vruchtensap en frisdrank fruitwater. Jim vond alles hartstikke lekker, en wij ook. Bekijk de sfeerimpressie van ons minivlogje maar eens!

Het recept voor de aardbeien-kwarktaart vind je hier.

Wat kun je zelf doen om de suikerinname van je kindje te verminderen?

Er zijn verschillende dingen waar je op kunt letten wat betreft suiker in voeding. Als je deze punten volgt zal het je lukken om de suikerinname van je kindje (en van jezelf) te verminderen.

Drinken

Geef zo min mogelijk suikerhoudende dranken aan je kindje. Dit zijn frisdranken en limonade, maar ook vruchtensappen en gezoete zuiveldranken. Geef je kindje liever water of thee. En als je echt eens een keer iets met een smaakje wilt geven, laat dat wat fruit in water weken zodat dat een smaakje krijgt (recept). En als je tóch een keer vruchtensap of limonade geeft, verdun het voor minstens de helft met water.

Ontbijt

In veel ontbijtproducten zit suiker. In sommige producten is dat overduidelijk, zoals bij frosties, honey loops en rice crispies, maar soms zit de suiker wat meer verborgen. In cruesli zit bijvoorbeeld ook veel suiker, terwijl je misschien zou zeggen dat het gezond is. Neem in plaats van deze ontbijt cereals liever muesli of havermout. En kies voor gewone melk of yoghurt, in plaats van vruchtenyoghurt. Eventueel kun je zelf wat smaak toevoegen door (gedroogd) fruit, zaden of noten toe te voegen.

Beleg

Kinderen houden vaak van zoet beleg. Probeer dit iets te beperken, besmeer het brood liever met zuivelspread, rauwkost, magere vleeswaren of kaas. Als je toch iets zoets wil geven kun je ook fruit op brood doen, zoals plakjes appel of banaan. Verder zijn er jams en fruitspreads met minder suiker te krijgen. En als je kindje écht een boterham met chocopasta wil, smeer dan slechts een dun laagje over een laag halvarine heen.

Toetjes

Ook in toetjes zit vaak veel suiker. Probeer de varianten zonder toegevoegde suiker te nemen. Dus naturel kwark en yoghurt in plaats van gezoete vruchtenkwark of vla. Eventueel kun je zelf wat zoets toevoegen, zoals bijvoorbeeld fruit.

Snoep

Geef snoep met mate. Geef liever fruit, snoepgroente, of een cracker.

Kook zelf

Kook zoveel mogelijk zelf, zonder pakjes, potjes en zakjes te gebruiken. Hier is vaak suiker aan toegevoegd. Hier vind je allerlei kindvriendelijke recepten waar geen gebruik wordt gemaakt van pakjes en zakjes.

Schuilnamen voor suiker

Kijk bij het aanschaffen van voedingsmiddelen bij de ingrediënten. Zo zie je in welke producten extra suiker zit. Maar pas op, fabrikanten gebruiken allerlei schuilnamen voor suiker. Er zijn er meer dan 50! Kijk op de website van het diabetesfonds wat deze allemaal zijn.

Vergelijk en kies

Vergelijk verschillende producten met elkaar. Waar is wel suiker aan toegevoegd en waar niet? En in welk product zit de minste suiker en calorieën? Kies datgene wat het beste voor je is en verklein daarmee de kans op diabetes type 2.

Wij gaan beter ons best doen!

Ik moet zeggen dat ik dacht dat ik wel wist hoe belangrijk het was om niet te veel suiker te gebruiken. En ik dacht dat ik al aardig mijn best deed om Jim niet te veel suiker binnen te laten krijgen. Nu ik al deze informatie heb denk ik echter dat we nog wat beter ons best kunnen doen. En nu realiseer ik me pas hoe snel zo’n kleintje al aan de aanbevolen hoeveelheid zit, en hoe belangrijk het dus is om voorzichtig te zijn met suiker.

 

Wist jij dat het zo belangrijk was om niet te veel suiker aan je kindje te geven? En dat je kindje al zo gauw te veel binnenkrijgt?

 

 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

CommentLuv badge